W tym roku w Polsce zlikwidowano pojęcia tajemnicy państwowej i służbowej, Era stała się T-Mobile PL, doszło do zamieszek na ulicach Warszawy w trakcie Święta Niepodległości, w Libanie doszło do upadku rządu, prezydent Tunezji zrezygnował ze stanowiska, w Jemenie wybuchło powstanie, w Egipcie wybuchła rewolucja (w efekcie prezydent rezygnuje ze stanowiska), w Jordani rozpoczęły się masowe protesty społeczne, w Maroku samospalenie czterech mężczyzn zapoczątkowało protesty społeczne, w Nepalu po 17 rundach wyborczych wybrano nowego premiera, w Libii wybucha wojna domowa, w Grecji strajk generalny, w Syrii powstanie, premier Portugalii poddał swój rząd do dymisji, w Rosji wprowadzono całoroczny czas letni, w Jerozolimie uruchomiono tramwaje, Adam Małysz zakończył karierę skoczka a Ronaldo zakończył karierę piłkarską.
Filmowo to rok filmowej terapii Kim Ki Duka (Arirang), Boba Foresta (Bob and the Monster), Larsa von Triera (Melancholia) oraz Brit Marling (Druga Ziemia), wychodzenia po wodę do studni, by zdążyć przed końcem świata (Koń turyński), neonowego Los Angeles (Drive), Toma Cruise’a na szybie (Ghost Protocol), łysego Josepha Gordona-Levitta (50/50), romantycznego tańca z wieszakiem (Artysta), Pearl Jam wciąż będących Alive (Pearl Jam Twenty), popisu Lubezkiego w Drzewie życia, walk w Wojowniku, destrukcji peronu i robienia filmu w trakcie filmu w Super 8, The Darkest Timeline (Community), finału Crawl Space (Breaking Bad), koncertu Lucindy Willians (Treme), niezliczonych pięknych momentów w ostatnim Harrym Potterze, śpiewania Gangsta Paradise w The Green Hornet oraz Man or Muppet w Muppetach, Brada Pitta rzucającego krzesłem w Moneyball, tego przesadzonego mastershota na motorze z Przygód Tintina, równie przesadzonego gonienia sejfu w finale Szybkich i wściekłych 5 oraz przekręcania przez wszystkim tytułu produkcji Strasznie głośno, niesamowicie blisko.
Zmarli m.in. Irena Kwiatkowska (1912), Harry Morgan (1915), Janusz Morgenstern (1922), Sidney Lumet (1924), Ken Russell (1927), Peter Yates (1929), Elizabeth Taylor (1932), Pete Postlethwaite (1945), Jeff Conaway (1950), Andrzej Lepper (1954), Steve Jobs (1955) i Amy Winehouse (1983).
Pięć najlepszych filmów roku
1. Koń turyński
2. Insygnia Śmierci: Część II
3. Super 8
4. Wszyscy wygrywają
5. Pół na pół
FILMY
★★★★★
Ponadczasowy utwór o zmianie pokoleniowej, będący w stanie przyznać, że każda ze stron ma swoje zalety i nie należy o nich zapominać. A scena z wieszakiem – magiczna!
Epidemia strachu ("Contagion")
Zaskakujące, że ten tytuł mógł sobie śmiało poradzić jako filmowy esej, pozbawiony fabuły czy bohaterów.
List miłośny Wesa Andersona do prowadzenia samochodu, ale w reżyserii Refna, rozgrywający się najprawdopodobniej w uniwersum "Pozostawionych".
O północy w Paryżu („Midnight in Paris”)
Mały film, który może znaczyć dla was bardzo dużo. W Paryżu zawsze powinien padać deszcz.
Takie filmy właśnie lubię. Takie finały kocham. Tak, to naprawdę dobry film.
Najgorsze w zachorowaniu na raka nie jest sam rak. „Pół na pół” to film, który umie opowiadać o problemach.
Kino niewielu słów, za to idealnie pasujących do tak satysfakcjonującego filmu.
Ostatnio widziałem dwa dokumenty o zespołach, które osobiście cenię – Rush oraz The Stone Roses. Oglądając „Pearl Jam Twenty” zastanawiam się, czemu oni mieli mniej szczęścia?
★★★★
Dokument poświęcony bolesnym absurdom, które są legalne prawnie. Trudno oderwać wzrok, chociaż brakuje odwagi w konkluzji.
W imię ich matek. Historia Ireny Sendler
Pełny i kompetentny dokument.
John Frusciante, Flea, Anthony Kiedis, do tego Josh Klinghoffer nagrał soundtrack… Łatwo się domyślić, jak trafiłem na ten tytuł.
Steve James po raz drugi, znowu zawitał do czarnej dzielnicy. Tym razem w Chicago, na cały rok, by przedstawić projekt ludzi, którzy nazwali siebie jako „Interrupters of violence”.
★★★
X-Men: Pierwsza klasa ("X-Men: First Class")
Mutanci rzucają wyzwanie ludzkości - opowiedziane w zwykły i pośpieszony sposób
Dobre sceny akcji, które szybko zaczęły mnie męczyć.
SERIALE
★★★★★
Wyjątkowy, przemyślany serial do obejrzenia wyłącznie w całości.
Wspaniały sezon, chociaż należy bardziej do Gusa niż Walta. Czy to dobrze?
„To właśnie się dzieje, gdy jeden człowiek chce siłą narzucić drugiemu własną moralność"
Najlepsze odcinki: „Studies in Modern Movement”, „Urban Matrimony and the Sandwich Arts”, „Virtual Systems Analysis” i „Curriculum Unavailable”.
Miasteczko South Park - Sezon XV
Najlepsze odcinki: „City Sushi”, „You’re Getting Old”, „Bass to Mouth”, „A History Channel Thanksgiving” i „The Poor Kid”.
Najlepszy odcinek: „Pipeline Fever”, „Placebo Effect”, „El Secuestro”, „Jeu Monegasque” i „Double Trouble”.
★★★★
Turystyka słabnie, przestępczość rośnie, a bohaterowie próbują osiągnąć sukces. Nie jest łatwo...
Dobra historia i kilka nowych świetnych postaci, ale to jeszcze nie jest ten poziom, który nie pozwala mi się oderwać od włączenia następnej serii.
Pochylenie się nad osobą, która widzi siebie lepszą niż inni ją widzą. Może dla każdego jest szansa?
★★★
Taka łatwiejsza i dużo grzeczniejsza wersja książki.
Bez oceny
Parks and Recreation - sezon IV
Bez zmian.
Parks and Recreation - sezon III
Sporo niezłych postaci w serialu bez większej osobowości, za to z masą serca. Łatwo jest zrozumieć, czemu ten tytuł ma tylu fanów.
Współczesna rodzina - sezon III
Najlepszy odcinek: „When Good Kids Go Bad”.
Teoria wielkiego podrywu - sezon V
Ulubiony odcinek: „The Countdown Reflection”.
Biuro ("The Office") - sezon VIII
Najlepszy odcinek: „Garden Party” i „Last Day in Florida”.