Temat książkowy na blogu - moi ulubieni autorzy, tytuły, co myślę o ostatnich tytułach, z jakimi się zapoznałem oraz lista najlepszych tytułów w danym roku
ULUBIONE KSIĄŻKI
1. Atlas zbuntowany (Ayn Rand, 1958)
2. Źródło (Ayn Rand, 1943)
3. Zabić drozda (Harper Lee, 1962)
4. Kwiaty dla Algernona (Daniel Keyes, 1966)
5. Opętani (Chuck Palahniuk, 2005)
6. Ostatnia noc w Twisted River (John Irving, 2009)
7. Zielona Mila (Stephen King, 1996)
8. Norwegian Wood (Haruki Murakami, 1987)
9. Portret Doriana Graya (Oscar Wilde, 1891)
10.Serca Atlantydów (Stephen King, 1999)
11.Śniadanie mistrzów (Kurt Vonnegut, 1973)
12.Gwizd (James Jones, 1978)
13.Niepowinność (Paweł Radziszewski, 2022)
14.Blizna (Anthony Kiedis, 2004)
15.Podziemny krąg (Chuck Palahniuk, 1996)
16.Maratończyk (William Goldman, 1976)
17.Shogun: Powieść o Japonii (James Clavell, 1975)
18.Ostatni brzeg (Nevil Shute, 1958)
19.Ojciec chrzestny (Mario Puzo, 1969)
20.Cienka czerwona linia (James Jones, 1962)
ULUBIONE KOMIKSY / MANGA
1. Strażnicy (Alan Moore, 1987)
2. Harleen (Stjepan Šejić, 2020)
3. Azyl Arkham (Grant Morrison, 1989)
4. Mister Miracle (Tom King, 2019)
5. Mroczny książę z bajki (Enrico Marini, 2018)
6. V jak Vendetta (Alan Moore, 1989)
7. Death Note (Tsugumi Ohba, 2003-06)
8. Maus (Art Spiegelman, 1986)
9. Druga szansa (Nick Spencer, 2015)
10.Sandman (Neil Gaiman, 1989-93)
ULUBIENI AUTORZY
(min. 5 przeczytanych pozycji)
1. AYN RAND
Uwielbiam śledzić tok rozumowania jej bohaterów, jaką oni mają głębię i romantyzm!
1. Atlas zbuntowany 2. Źródło 3. Hymn 4. Powrót człowieka pierwotnego 5. Cnota egoizmu
2. JAMES JONES
Mężczyźni w pigułce: myślą tylko o lizaniu waginy, a potem popełniają samobójstwo
1. Gwizd 2. Cienka czerwona linia 3. Długi tydzień w Parkman 4. Stąd do wieczności 5. Wesoły miesiąc maj
3. AGATHA CHRISTIE
To jeszcze czasy szkolne, wtedy przeczytałem bodaj 49 jej powieści, w teatrze na "Pułapce..." też byłem. "Noc w bibliotece" w ogóle była pierwszą książką, jaką przeczytałem sam z siebie. Poniższy Top jest w zasadzie losowy.
1. Morderstwo na polu golfowym 2. Dziesięciu Murzynków 3. Morderstwo w Orient Expresie 4. Zabójstwo Rogera Ackroyda 5. Dom zbrodni
4. STEPHEN KING
Tyle dobrego za mną, a jeszcze więcej dobrego przede mną.
1. Zielona Mila 2. Serca Atlantydów 3. Misery 4. Uciekinier 5. Skazani na Shawshank
5. CHUCK PALAHNIUK
Nihilizm tego pana polega na tym, że dostrzega on beznadzieję. Oraz łączy ją z wiarą w to, że można potem zacząć od nowa.
1. Opętani 2. Podziemny krąg 3. Udław się 4. Dziennik 5. Rozbitek
6. DAN BROWN
Sprecyzuję: liczę tutaj wszystkich autorów, których czytałem co najmniej pięć książek. Dobrze, że cykl "Zmierzch" przestałem czytać na trzeciej części... Na Browna była moda i się na nią załapałem. Potem już nie złapałem się na żadną kolejną...
1. Anioły i demony 2. Kod Leonarda da Vinci 3. Cyfrowa twierdza 4. Zwodniczy punkt 5. Zaginiony symbol
Przeczytane 2024 roku
Plany (komiksów/mangi nie liczę):
1. Regulamin tłoczni win
2. Hotel New Hampshire
3. Modlitwa za Owena
4. Początek
5. Z zimną krwią
6. Lot nad kukułczym gniazdem
7. Niezwyciężony
8. Kocia kołysanka
9. Oblubienica Pana
10. Niewyczerpany żart
11. Fałszerze – Andre Gide (1925)
12. Stworzenie świata – Gore Vidal
Plany na 2025 rok
1. Lew, czarownica i stara szafa – Lewis, 1950 / Kroniki marsjańskie – Ray Bradbury, 1950
2. Zdobycie władzy – Miłosz, 1953
3. Stulecie chirurgów – Thorwald, 1956
4. Zły – Leopold Tyrmand, 1955
5. Powołanie trójki – Stephem King, 1987
6. Ziemie jałowe – Stephem King, 1991
7. Czarnoksiężnik i kryształ – Stephem King, 1997
8. Wiatr przez dziurkę od klucza – Stephem King, 2012
9. Wilki z Calla – Stephem King, 2003 / Kalendarz i klepsydra – Tadeusz Konwicki, 1976
10. Pieśń Susannah – Stephem King, 2004 / Solaris – Stanisław Lem, 1961
11. Mroczna Wieża – Stephem King, 2004 / Mag – John Fowles, 1965
12. Pod słońcem szatana – Georges Bernanos, 1926
Moje ulubione tytuły z danego roku (książka/komiks)
1831 – Katedra Marii Panny w Paryżu
1891 – Portret Doriana Graya
1908 – Wyspa pingwinów
1913 – W stronę Swanna
1922 – Ulisses
1923 – Morderstwo na polu golfowym
1924 – Mężczyzna w brązowym garniturze
1925 – Proces
1926 – Zabójstwo Rogera Ackroyda
1927 – Liberalizm w tradycji klasycznej
1928 – Zagadka błękitnego ekspresu
1929 – Śledztwo na cztery ręce
1930 – Morderstwo na plebanii
1931 – Tajemnica wirującego stolika
1932 – Nowy wspaniały świat
1933 – Śmierć lorda Edgware’a
1934 – Morderstwo w Orient Expressie
1935 – Śmierć w chmurach
1936 – Karty na stół
1937 – Śmierć na Nilu
1938 – Hymn
1939 – Dziesięciu murzynków
1940 – Pierwsze, drugie… zapnij mi obuwie
1941 – Zło czai się wszędzie
1942 – Noc w bibliotece
1943 – Źródło
1944 – Godzina zero
1945 – Folwark zwierzęcy
1946 – Niedziela na wsi
1947 – Planowany chaos
1948 – 1984
1949 – Trudno o dobrego człowieka
1950 – Teatrzyk Zielona Gęś
1951 – Stąd do wieczności
1952 – Hitler. Studium Tyranii
1953 – Kieszeń pełna żyta
1954 – Drużyna pierścienia
1955 – Koniec Wieczności
1956 – Zbrodnia na festynie
1957 – Atlas zbuntowany
1958 – Długi tydzień w Parkman
1959 – Nawiedzony
1960 – Zabić drozda
1961 – Paragraf 22
1962 – Cienka czerwona linia
1963 –
1964 – Dzienniki gwiazdowe
1965 – Cyberiada
1966 – Kwiaty dla Algernona
1967 – Sto lat samotności
1968 –
1969 – Ojciec chrzestny
1970 –
1971 – Kongres futorologiczny
1972 – Piknik na skraju drogi
1973 – Śniadanie mistrzów
1974 –
1975 – Shogun: Powieść o Japonii
1976 – Maratończyk
1977 –
1978 – Gwizd
1979 –
1980 – Imię róży
1981 –
1982 – Limes inferior
1983 –
1984 –
1985 – Gra Endera
1986 – Wojownicy Nocy | Powrót Mrocznego Rycerza
1987 – Norwegian Wood | Strażnicy
1988 – | Zabójczy żart
1989 – | Azyl Arkham
1990 –
1991 – Sylvester Stallone: Szalona kariera Kopciuszka z Hollywood
1992 – Miecz przeznaczenia
1993 – Placówka Basilisk
1994 –
1995 –
1996 – Fight Club/Zielona mila
1997 – Kamień filozoficzny
1998 – Starcie królów
1999 – Serca Atlantydów
2000 – Czara ognia
2001 – Udław się
2002 – Eragon
2003 – Zakon Feniksa
2004 – Blizna | Death Note
2005 – Opętani
2006 – Droga
2007 – Pan Lodowego Ogrodu: Tom 2
2008 – Schizmą rozdarci
2009 – Ostatnia noc w Twisted River
2010 – Potężna forteca
2011 –
2012 – Trafny wybór
2013 –
2014 –
2015 – Druga szansa
2016 –
2017 –
2018 – | Mroczny książę z bajki
2019 – Ford. Reżyser | Mister Miracle
2020 – | Harleen
2021 –
2022 – Niepowinność
2023 –
2024 –
Przeczytane ostatnio (1.01.24-)
Niezwyciężony – Stanisław Lem (1964)
Hard Sci-Fi połączone z „Powrotem Króla”. Przybywa tytułowy statek na obcą planetę, aby poznać losy innego statku, który tutaj przybył wcześniej w tym samym celu. Od samego początku uderza ten poziom „hard”, gdy bohaterowie oceniają skład atmosfery i kłócą się o jego logiczność czy prawdopodobność, co on może oznaczać. Od pierwszych stron jasnym jest, że Lem naprawdę ma sporą wiedzą z różnych dziedzin, a przy tym łączy ją ze swoją wyobraźnią i dzisiaj tę granicę, gdzie pisze o rzeczach wymyślonych, a takich, które już istnieją – lub było prawdopodobne, że istnieją. Albo że istnieją, tylko co Polak w kraju komunistycznym może wiedzieć o ich działaniu, więc kombinuje. Lektura jest więc dosyć wolna, gdy liczni bohaterowie o różnych profesjach oceniają warunki na planecie i snują teorie na temat tego, co tutaj miało miejsce. Na przestrzeni milionów lat, może nawet za czasów poprzedniej cywilizacji zamieszkującej te tereny. Na tym polega akcja, chociaż „akcja” jako akcja też ma miejsce.
Lot nad kukułczym gniazdem – Ken Kesey (1962)
Niezbyt atrakcyjna to lektura. Nawet jakbym nie znał adaptacji, to i tam czytałbym z zerowym zaskoczeniem tego, jak się całość rozwija i o czym mówi. Spodziewam się każdego kolejnego słowa i czytam… Bo czytam, bo klasyk, bo film fajny, bo może będzie lepsze, bo długo wydawało mi się, że to ten sam autor, który zrobił Kwiaty dla Algernona. Jakby to była nowość, to bym sobie darował. Na szczęście było lepiej.