David Lean
Jego pierwszy film wizytowała rodzina królewska. Po zrobieniu ponad dziesięciu filmów zrobił coś nowego, z czym miał być później utożsamiany już na zawsze. Podarował widzom mnóstwo powodów, aby pamiętać o potędze obrazu. Oto David Lean i przegląd jego twórczości.
„I find dialogue a bore, for the most part. I think that if you look back on any film you’ve seen, you don’t remember lines of dialogue, you remember pictures.” – David Lean
Dostał kamerę w młodym wieku. Na filmy chodził jako dorosły, aby odpocząć od pracy, której nie lubił. Mając 27 lat podążył za radą, aby zacząć robić to, co lubi – i poszedł do filmu. Parę lat później był już montażystą, co w jego słowach da mu ogromnego kopa podczas bycia reżyserem. Później miał mieć trudność ze zrozumieniem, jak inni mogą kręcić, ale nigdy nie edytować materiału.
„Always cast against the part and it won’t be boring.” – David Lean
Mając reputację jako dobry w cięciu filmów, został zaproszony do współreżyserowania. Debiutował na filmie, o którym nikt nie pamięta, ale był on wyjątkowy – cała rodzina królewska odwiedziła plan zdjęciowy, właściwy reżyser był wieloma rzeczami (między innymi głównym aktorem, producentem, scenarzystą i kompozytorem tylko przy tym jednym tytule), ale reżyserem akurat nie, więc przekazał po kilku tygodniach ster całkowicie w ręce swojego partnera, bo ten akurat na reżyserowaniu się znał. I przy powtarzaniu jednego ujęcia z udziałem materiałów wybuchowych członek ekipy za bardzo się śpieszył, doprowadzając tym samym do wypadku z efektem śmiertelnym. Reasumując – kręcenie tego filmu było niczym porządne wesele.
„These American writers really frighten me. They talk so well and write so badly.” – David Lean
Tak zaczęła się kariera reżyserska Leana, który zaczął od trzaskania adaptacji za adaptacją. Przez pierwsze kilka lat zrobił tyle obrazów, co przez całą resztę życia.
„I think the best you can do in a movie is to be faithful to the author’s intention in all areas. With the two Dickens films I did they are, oh, pencil sketches of these great novels that he wrote, but I think they are faithful. I wouldn’t have been ashamed to show him the films.” – David Lean
Po dekadzie kręcenia przeniósł się do Stanów, zaczął kręcić ogromne spektakle. I tak aż do 1970 roku, kiedy krytycy usiedli z nim w pokoju i rezali jego produkcję. Nawet Pauline Keal. Debata nie jest obszernie cytowana, a te nieliczne cytaty nie pozwalają zakładać, że krytycy byli merytoryczni w swoim słowotoku. To złamało Davida Leana – kobieciarza, człowieka nieobecnego w życiu dziecka i wnuków, tyrana na planie filmowym – więc zwątpił w siebie i przestał kręcić na 14 lat. Gdy wrócił z ostatnim filmem, zgarnął 11 nominacji do Oscara. Roger Eber dał kciuk w górę. I tak David Lean skończył tworzyć historię. Później nadal próbował zorganizować kolejny projekt, ale nic z tego nie wyszło. Umarł szczęśliwy, że wykorzystał swój czas na robienie filmów.
„Haven’t we been lucky, John? They let us make movies.” – David Lean
Wielu reżyserów wymienia go jako swoją inspirację. Lean przeszedł do historii jako człowiek, który umiał robić filmy na 200 minut tak, aby potem chciało się je oglądać. Nawet kilka razy. Ten gatunek nie ma szacunku wśród kinomanów, bo jeśli Lean nie robił takich monumentalnych melodramatów z elementami kina wojennego, to najczęściej wychodził film, który spokojnie dałoby się streścić w kilku zdaniach.
„Everyone worried about re-releasing Lawrence. They said the audiences have changed. They talk and shout at the screen; they’re impatient; they wouldn’t sit still for it. Not at all. You could hear a pin drop. London, New York, Washington, Los Angeles. Everywhere. I think audiences had almost forgotten the power of pictures. They’ve gotten smaller and smaller. And suddenly you see this old film, wonderfully photographed; tremendous detail; you almost feel you could take a hair off the actor’s collar. There’s a mesmeric effect from the picture on the screen.” – David Lean
Naśladowcy Leana po prostu nie umieli sprawić, aby ich długi film zasługiwał na to, aby być długim. Był taki, aby być, aby sprawiać wrażenie wielkiego. Kino Leana było naturalnie WIELKIE. Każda scena i wątek wspierały fabułę i główny temat. Nie śpieszyły się z niczym, ale też nie zwlekają, nie są wolne – one celebrują wizualnie chwile, poświęcają jej czas, one faktycznie coś tworzą w tym czasie. Możemy poczuć i przeżyć dramaty, podróż, zmianę.
„I don’t know about Brief Encounter (1945). I saw it the other day and I thought it was rather good, and I saw it a couple of years ago and I thought it was pretty awful. The magic of that film is Celia Johnson – she was wonderful!” – David Lean
David Lean zostawił nam w spadku mnóstwo powodów, aby pamiętać o potędze kina, obrazu, wizualiów. Cudownie, że po wyjściu z kina z nowego filmu trwającego ponad trzy godziny, który okazuje się średni, mamy filmy Leana, które przypomną nam, że można to samo zrobić nie tylko lepiej, ale i dobrze.
„I think people remember pictures not dialogue. That’s why I like pictures.” – David Lean
Obecnie David Lean znajduje się w moim rankingu reżyserów na miejscu #76
Top
1. Lawrence z Arabii
2. Most na rzece Kwai
3. Córka Ryana
4. Doktor Żywago
5. Oliver Twist
6. Spotkanie
7. Wielkie nadzieje
8. Przejście do Indii
9. Wybór Hobsona
10. Urlop w Wenecji
Ważne daty
1908 – urodziny (UK)
1927 – pierwsza praca w studio filmowym, jako „teaboy”
1935 – początek pracy jako montażysta
1942 – debiut reżyserski
1948 – początek współpracy z Aleciem Guinnessem, któremu doprawił gigantyczny nos, żeby był ciekawszy
1957 – premiera Mostu…, od tego czasu pan Lean już na zawsze miał być kojarzony tylko z takimi obrazami
1962 – początek współpracy z Mauricem Jarre
1965 – największy sukces kasowy w postaci Doktora Żywago
1984 – ostatni film, odebranie tytułu rycerskiego, potem pracował nad adaptacją Conrada, tylko zmarł, zanim ruszyły zdjęcia
1990 – szóste małżeństwo (do jego śmierci)
1991 – śmierć (UK, rak krtani)
Oliver Twist (1948)
Doktor Żywago ("Doctor Zhivago", 1965)
Córka Ryana ("Ryan's Daughter", 1970)
Related
1948 1962 1965 1970 5 gwiazdek Blog publicystyka ranking Retrospektywa reżysera Reżyser
Najnowsze komentarze