Georges Méliès

Georges Méliès

24/04/2021 Opinie o filmach 0

Ranking najlepszych produkcji Meliesa oraz kilka słów ode mnie o jego produkcjach, pierwszego czarodzieja kina.

Four Heads Are Better Than One (1898) ★★ Skomplikowana sztuczka, przyznaję – bohater kopiuje swoje głowy i stawia je na stole, a one się tam ruszają. Na końcu nawet wyrzuca głowę w powietrze i ją chwyta na szyi. Mało w tym jednak rozrywki, muszę przyznać – myślałem tylko nad tym, jak to osiągnęli, ale w ogóle się nie bawiłem.
 
The One Man Band (1990) ★★ Bohater kopiuje siebie, by każdy grał na innym instrumencie. Może z muzyką byłoby ciekawsze? Kolejna sztuczka, chociaż niby „świeża”.
 
The Triple-Headed Lady (1901/1902) ★★ Prosta sztuczka magiczna, jeszcze nie film. Bohater pokazuje kobiety, zamienia ich głowy i jeszcze coś ponad to. Zabawne, energiczne i wywołuje uśmiech prawie 120 lat później – ale to nadal sztuczka, a nie piękno kina odkrywane na bieżąco. Kamera i montaż jest tylko kolejnym narzędziem dla magika, a nie dla artysty.
 
The Music Lover (1903) ★★ Melies znowu rzuca swoją głową. I w sumie to tyle.
 
Le monstre (1903) ★★★ Kolejne sztuczki z montażem – teraz na tle naprawdę ładnego Egipskiego obrazu czarujemy szkieletem, który zaczyna tańczyć i robimy z nim inne rzeczy. Momentami nawet śmieszne – jak zawinął babę w pościel, rzucił chłopu, ten odwija uradowany, a w środku… szkielet. Hehe.
 
The Black Devil (1904) ★★★★ Gość wprowadza się do pokoju, a diabeł robi mu sztuczki. Zabawne po stokroć, jak przestawia mu meble i w głowie. Cyrkowe sztuczki wyniesione na szczyt przez zabiegi filmowe. To jest naprawdę ładne!
 
Podróż do krainy niemożliwości (1904) ★★★★★ Taka Podróż na księżyc, tylko bardziej zakręcona. I tym razem polecieli na słońce… gdzie musieli rozpalić ogień.
 
Les cartes vivantes (1905) ★★★ Nie widzicie karty? To ją wam powiększę… Hehe. Zabawny pokaz magiczny (dosłownie, ze sceną i kontaktem z publicznością).
 
The Hilarious Posters (1906) ★★★ Czarodziej próbujący zmieścić kilkanaście obrazów w jednym kadrze. Wydaje się niemożliwe, ale ludzie podchodzą i po kolei z każdym wchodzą w interakcję. Pomysłowe i świeże, w sumie też bawi.
 
Zdobycie bieguna („The Conquest of the Pole”, 1912) ★★★★★ Melies wyraźnie staroświecki jak na czasy produkcji, nie nadążał za trendami i nadal siedzi w tych swoich małych produkcjach, gdy dwa lata później powstanie monumentalna Cabiria. Wciąż jednak imponuje rozmachem jak na to, czym Zdobycie bieguna jest.
Georges Melies

Obecnie Georges Méliès znajduje się w moim rankingu reżyserów na miejscu #96

Top

1. The Conquest of the Pole
2. Podróż do krainy niemożliwości

3.Podróż na Księżyc

4.The Black Devil
5.A Nightmare
6.The Diabolic Tenant
7.The Eclipse, or the Courtship of the Sun and the Moon
8.The 400 Tricks of the Devil

9.Le monstre
10.The Hilarious Posters
11.Les cartes vivantes
12.Le manoir du diable
13.The Moon at Arm’s Length
14.A Swelled Head
15.Bluebeard
16.The Sign of the Cross
17.The Wonders of the Deep, or Kingdom of the Fairies
18.Sorcellerie culinaire
19.The Alchemist and the Demon

20.The Triple-Headed Lady
21.The One Man Band
22.Four Heads Are Better Than One
23.The Music Lover

Ważne daty

1861 – Marie-Georges-Jean Méliès przychodzi na świat w Paryżu
 
1885 – Georges wraca z Londynu, gdzie ojciec wysłał go na naukę języka, a poznał magię i sztuczki magiczne. Teraz chce studiować malarstwo, ale rodzina go w tym nie wspiera, więc kontynuuje pracę w rodzinnej fabryce. W tym samym roku pierwszy raz wchodzi w związek małżeński.
 
1888 – Georges kupuje teatr iluzjonistyczny za pieniądze uzyskane ze sprzedaży swoich udziałów w rodzinnym interesie. Sam teatr odżyje dzięki nowym sztuczkom zaprojektowanym przez Georgesa.  Rodzi się jego pierwsze dziecko.
 
1895 – Georges uczestniczy w pierwszym płatnym pokazie kinematgrafu od rodzeństwa Lumiere. Z miejsca proponuje 10 tysięcy franków za tę zabawkę, ale nie dostaje zgody braci. Będzie musiał wybrać się do Londynu i kupić kinematograf wynaleziony przez Roberta W. Paula.
 
1896 – Georges wzbogaca program swojego teatru o filmy, zaczyna je produkować i w nich występować (razem ze swoją przyszłą żoną). W Paryżu nie ma jeszcze materiałów, aby móc na nich „wypalić” film, więc Georges robi to metodą prób i błędów, przy pomocy środków zakupionych w Londynie. W tym samym roku opatentuje swój kinematograf, będący ulepszoną wersją tego od Paula. Rok później na rynku pojawią się lepsze kamery, więc Georges oleje swoją.
 
1898 – Georges wymyśla zwiastuny i nawet o tym nie wie, wyświetlając obrazy nad wejściem do kina i dając tym samym pojęcie innym, co zobaczą po wejściu do środka.
 
1901 – drugie dziecko
 
1902 – otwarcie filii w Stanach, żeby Edison i inni już nie piracili jego filmów. Plus rekonstrukcja koronacji krytyjskiego króla Edwarda VII.
 
1907 – Georges buduje pierwsze na świecie studio filmowe
 
1924 – Georges-Michel Coissac odnajduje Georgesa na potrzeby napisania książki o historii kina. Tak zacznie się rekonstrukcja sławy tego artysty, ponowne odkrycie, zwiększone retrospekcją jego filmów pod koniec dekady w Paryżu. Sam Georges określi to wydarzenie „one of the most brilliant moments of my life”. To jednak nie polepszy jego życia i nie zmieni jego ubogiego stanu.
 
1938 [76] – Georges umiera z powodu raka